Quin impacte té l’obertura de l’aeroport Andorra-La Seu d’Urgell per al país?

Tags:

També t'hi pot interessar…

Informació actualitzada el 5/01/24

Fins no fa massa, només podies arribar al Principat per carretera. Si ho volies fer per aire, havies de volar fins a Barcelona o Toulouse, que són les ciutats amb aeroports més properes. No obstant això, són a unes tres hores de trajecte amb cotxe o transport públic. Així que, amb l’objectiu de ser més accessible, a finals del 2021 Andorra va estrenar la primera línia aèria que connecta el Pirineu amb Madrid.


Taula de continguts:

    1. L’aeroport Andorra-La Seu d’Urgell
      Un nou inici per a un aeroport inactiu
      El 2022 es van duplicar els passatgers a l’aeroport
      Vols directes a Madrid des dels Pirineus
      Noves infraestructures per oferir més serveis
      El futur de les noves línies aèries
      Millores els accessos per a Andorra

Nova ruta aèria a Palma per a la temporada d’hivern 2023-24

 

L’aeroport Andorra-La Seu d’Urgell

Tot i que Andorra no té aeroport dins del seu territori, sí que disposa de les instal·lacions de l’aeroport Andorra-La Seu d’Urgell (codi IATA: LEU, OACI: LESU). Està situat a Montferrer, a prop de la població de la Seu d’Urgell, a la comarca de l’Alt Urgell, a només 12 quilòmetres de la frontera (la qual cosa implica un trajecte d’uns 20 minuts amb cotxe).
És considerat un aeroport regional i per la longitud de la pista només poden operar avions amb un màxim de 100 passatgers.
, La infraestructura no rebia vols comercials des de l’any 1984, i només es feia servir de manera ocasional per a aeronaus privades i aeroclubs. L’any 2010 es van reobrir les instal·lacions actuals per impulsar el turisme i el desenvolupament econòmic de les comarques del Pirineu català. Amb la recuperació, es volia connectar aquesta zona i Andorra amb altres destinacions d’Espanya i Europa. Però es va haver d’esperar fins a finals del 2021 perquè acollís una línia regular.

Un nou inici per a un aeroport inactiu

La reactivació i la posada en marxa de l’aeroport pirinenc és una iniciativa entre els governs d’Andorra, Espanya i de la Generalitat de Catalunya, ja que també beneficia les zones dels Pirineus catalans i la Cerdanya. La finalitat és millorar les connexions d’aquesta àrea i obrir noves oportunitats per al turisme i els negocis.
Després d’uns quants anys d’estudis de viabilitat, el projecte va veure la llum i ara Andorra disposa del seu propi aeroport. De moment, compta amb una sola línia de la companyia Air Nostrum (filial d’Iberia), que vola a Madrid dues vegades a la setmana. Gràcies a la bona acollida del primer any d’existència, el govern andorrà té projectes ampliar les destinacions.

El 2022 es van duplicar els passatgers a l’aeroport d’Andorra-la Seu

Segons dades d’Aeroports de Catalunya, el 2022 per l’aeroport Andorra-La Seu d’Urgell van passar 11.238 passatgers, mentre que l’any anterior van ser menys de la meitat (arribant només a 5.145). L’augment és degut a la ruta regular llançada el 17 de desembre del 2021 amb Madrid.
També, segons xifres de l’entitat catalana, el mes amb més passatgers va ser l’octubre, amb 1.090. Al gener, febrer i juny del 2022 es va superar la xifra de 1.000 passatgers, mentre que març i agost del 2022 van ser mesos que es va arribar als 700.

Vols directes a Madrid des dels Pirineus

La previsió amb què comptaven a l’inici de l’aliança amb Air Nostrum era d’un total de 210 vols anuals i 10.000 passatgers anuals, en un avió ATR 72-600 i una capacitat de 72 places totals (comptant la tripulació).
En aquest sentit, després del primer any, a finals del 2022, es va arribar al 69% de la previsió, i la temporada d’hivern va ser la que més va col·laborar a millorar les xifres.
Amb el llançament de la línia, el Principat d’Andorra i Madrid són només a 1 hora i 30 minuts: la connexió perfecta per iniciar viatges més llargs. També neixen noves oportunitats empresarials en apropar Andorra a la capital espanyola.
El primer any de vida de la línia entre Andorra-la Seu d’Urgell i l’aeroport Madrid Barajas, no va ser necessari anul·lar cap vol i només hi va haver quatre desviaments.
Tot i que el 2023 hi ha hagut algunes cancel·lacions per incidències tècniques justificades, la línia regular entre Andorra i Madrid continua sent operativa i amb bones perspectives.

Noves infraestructures per oferir més serveis

A principis de 2023 van acabar les obres d’il·luminació amb un simulacre per provar l’enlairament i l’aterratge a les instal·lacions d’avions en vols nocturns. Amb aquestes millores, l’aeroport podrà ampliar els horaris i acollir vols nocturns un cop rebi el certificat de l’Agència Estatal de Seguretat Aèria (AESA). Les obres de millora han consistit a instal·lar tres torres amb il·luminació led i onze amb llums amb captació i bateries d’energia solar. També s’ha adaptat la pista amb llums d’obstacles i llums de leds als laterals i finalment s’ha col·locat un far d’aeròdrom a la torre de control.

El futur de les noves línies aèries de l’aeroport d’Andorra

Després de les millores per operar amb vols nocturns i la bona acollida, el govern d’Andorra estudia la viabilitat de llançar noves rutes directes a Mallorca o París.
També s’hauria parlat de connexions amb Londres. Aquesta última serà a condició que s’instal·li una aduna a l’aeroport, ja que actualment el Regne Unit no pertany a l’espai de Schengen.

Millores els accessos per a Andorra

La infraestructura té un paper fonamental en el desenvolupament social i econòmic de qualsevol país, i Andorra no n’és una excepció. Tot i que és un país de 468 km² amb una població de 83.523 habitants (el juny de 2023), el turisme és un motor econòmic molt important. El 2022 va arribar als 8,2 milions de visitants i estima tancar el 2023 amb 8,8 milions. La temporada d’hivern passada va assolir el rècord amb 2,9 milions i gairebé 5,5 milions de pernoctacions. Un dels motius, pels quals el govern es planteja augmentar les freqüències de vol i arribar a noves destinacions és continuar millorant les vies de comunicació i atreure nous mercats.
A banda, des de fa uns anys Andorra està treballant per diversificar la seva economia i atraure inversors estrangers per créixer en altres sectors i no dependre tant dels tradicionals com del comerç i el turisme. Així que un altre dels objectius és convertir-se en un país atractiu per a inversors, empreses i nous residents per fomentar el creixement del Principat.

Nova ruta aèria a Palma per a la temporada d’hivern 2023-24

Només dos anys després d’obrir la línia aèria entre Andorra-La Seu i Madrid s’ha inaugurat una nova ruta a Palma de Mallorca. Aquest desenvolupament beneficia el Principat, proporcionant més opcions per a l’arribada de turistes i millorant l’economia local dels Pirineus. Els vols van començar el divendres 5 de gener del 2024 com una prova pilot que s’allargarà la temporada d’hivern 2023-24.

La companyia Air Nostrum (Iberia Regional) opera la ruta amb dos vols setmanals (divendres i diumenge), des del 5 de gener fins al 31 de març, fet que suma tretze setmanes d’operacions. Aquesta nova connexió és vital per unir encara més Andorra amb les Illes Balears i consolida l’aeroport d’Andorra com a punt d’entrada clau per a visitants, residents i empreses. El primer vol, realitzat amb un ATR-72, es va estrenar amb 38 passatgers més la tripulació, mentre que el vol de tornada a Mallorca va comptar amb 17 passatgers.